Duursport.nl Blog

Energierepen in de zomer

28-mei-2019 17:09:04

De zomer komt er weer aan! Voor de meeste hardlopers is dat het favoriete seizoen van het jaar. Eindelijk is de zon al op voordat je aan je vroege duurloop begint. In de startvakken sta je niet meer te rillen van kou en het blijft lang genoeg aangenaam om ‘s avonds ook nog een klein rondje te kunnen maken. Maar hoe lekker dat ook is, de hogere temperaturen kunnen er ook voor zorgen dat een training veel zwaarder lijkt dan normaal. Ook kan de hitte de spijsvertering ontregelen, waardoor je favoriete sportvoeding verkeerd kan vallen. Daarom is het slim om in de zomer niet alleen je trainingen, maar ook je sportvoeding aan te passen.

 

Sportvoeding hardlopen

Ook bij lagere temperaturen vragen wij tijdens een hardloopwedstrijd of training veel van ons lijf, maar in de volle zon moet het nog harder aan het werk. Om het lijf koel te kunnen houden, pompt het hart maximaal zodat het bloed snel door de aderen kan stromen. En in de vorm van transpiratie verliest het lichaam heel veel vocht. Omdat koel blijven de hoogste prioriteit heeft, is er minder vocht en bloed beschikbaar voor bijvoorbeeld de spijsvertering. Als de maag dan ineens veel sportvoeding te verwerken krijgt, kan dat problemen opleveren. En daardoor kan je je ineens misselijk gaan voelen of last krijgen van buikkrampen.

 

Zomer en sportvoeding

Natuurlijk kan je dit soort ongemakken nooit helemaal voorkomen, maar er zijn wel wat trucjes om je maag en darmen te helpen. Zo kan je tijdens een wedstrijd kiezen voor een sinaasappelpartje of een ander stuk fruit met een hoog suiker- en vochtgehalte. Tijdens een baantraining kan je na iedere interval of ronde een paar slokken sportdrank nemen. Doordat de suikers regelmatiger en in kleinere porties in de maag terecht komen, is het makkelijker om de koolhydraten om te zetten in energie. Daarom wordt er aangeraden om op warme dagen iedere twintig minuten een hapje of een slokje te nemen. Ook is het heel belangrijk om voldoende te blijven drinken voor, tijdens en na de training, zodat je maximaal jouw vochtniveau aanvult.

Nu kan je bij de drankposten van de meeste grote loopevenementen wel vers fruit vinden en is het makkelijk om voor een bidon met sportdrank een plekje in de schaduw te vinden op de baan. Maar als je van plan bent om een lange duurloop te doen, dan wordt gesneden fruit al snel plakkerig in je belt. En als een sportdrank of een gel door de zon is opgewarmd, zijn ze lang niet zo lekker meer. Daarom zijn energierepen voor mij de perfecte sportvoeding tijdens mijn duurlopen in de zomer. Over het algemeen smaken ze ook nog goed als ze een beetje zijn opgewarmd en smelten de meeste niet als ze een tijdje in een broekzak of een belt zitten. Ook zijn ze makkelijker in kleinere porties te verdelen dan bijvoorbeeld een gel.

 Duursport_runner_DSP_L

Energiereep en hardlopen

Maar ook niet alle energierepen zijn ideaal in de zomer. Omdat de hartslag en de ademhaling tijdens zomerse runs vaak hoog zijn, is het niet altijd even makkelijk om een hap weg te kauwen zonder bijna te stikken. Ook hebben sommige repen een lekkere coating, maar ook die wordt na een tijdje zacht en plakkerig. Daarom is het slim om te kiezen voor een zachtere energy bar zonder coating, zoals de Fast Bar van Amacx. Deze bestaat voor 40% uit amandel en smelt daardoor niet in de warmte. Omdat de reep de zachte structuur heeft, hoef je niet veel te kauwen en lost de reep als het ware op in de mond. En zo kan je je dan weer concentreren op de belangrijke zaken zoals je ademhaling, het hardlopen en de mooie zomerse landschappen.

Picture of Lesley Nieuwenhuis

Written by Lesley Nieuwenhuis

Duursport en eten, dat is voor mij de gouden combinatie voor een gezond en leuk leven. Als fanatiek hardloper loop ik wekelijks vele kilometers en dankzij mijn opleiding tot gewichtsconsulente weet ik als geen ander hoe belangrijk de juiste voeding is voor onze sportieve prestaties.