Duursport.nl Blog

Energy Bar bij verschillende sporten

Jul 18, 2018 7:35:00 AM
Energy Bars staan erom bekend dat ze veel energie bevatten (kJ). Vanwege de hoge concentratie koolhydraten die je naar binnen krijgt met een Energy Bar is deze vorm van sportvoeding enorm geliefd onder duursporters. Hardlopers, wielrenners en zelfs triatleten; allemaal maken ze wel eens gebruik van een Energy Bar. Hoe je bij deze verschillende soorten van duursport de Energy Bar het beste kunt gebruiken zal in dit blog nader worden toegelicht. 


Hardlopen

Hardlopen is een sport die bekend staat vanwege zijn hoge intensiteit. Even los van de rustige duurlopen heb je met hardlopen al snel een hogere hartslag en ademhaling. Deze omstandigheden in combinatie met je looppas maakt het eten van een Energy Bar onderweg misschien wat lastig. Immers; kauwen en ademhalen tijdens het hardlopen is verre van ideaal, met als gevolg dat je hartslag nog meer omhoog gaat wat misschien wel ten koste gaat van je prestaties. In de voorbereiding naar een zware training of wedstrijd kunnen Energy Bars wel weer perfect worden ingezet. Ze zorgen ervoor dat je lichaam een voorraad aan koolhydraten opbouwt welke tijdens het leveren van je prestatie wordt omgezet in energie; dit noemen we ook wel carbo-loading. Voor de hardlopers die tijdens bijvoorbeeld een rustige lange duurloop toch een Energy Bar willen gebruiken kunnen kiezen voor de wat zachtere repen die wat makkelijker weg te kauwen zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Amacx Fast Bar. Door de zachte samenstelling is deze Energy Bar tijdens het hardlopen makkelijk op te eten en levert toch energie. 

TXTbanner-Amacx

Wielrennen

Wanneer je een toertocht op de racefiets gaat maken ben je vaak lang onderweg. Een beetje training duurt al gauw een paar uur. Het is dus belangrijk dat je voor en tijdens het fietsen je energiepijl in stand houdt. Energy Bars zijn hier uitermate geschikt voor. Anders dan met hardlopen eet je tijdens het fietsen wat makkelijker een Energy Bar weg. Energy Bars zijn dus tijdens het fietsen, naast natuurlijk je bidon met sportdrank , een perfecte aanvulling op je sportvoeding. Door de juiste voedingsstoffen en energie binnen te krijgen tijdens het fietsen voorkom je dat je onderweg de spreekwoordelijke man met de hamer tegenkomt. Naarmate de intensiteit van het fietsen omhoog gaat waardoor het wat lastiger wordt om een Energy Bar te eten kan er altijd overgegaan worden op sportvoeding in gel-vorm. Een ideale Energy Bar voor wielrenners is bijvoorbeeld de High Energy Bar van Amacx. De grote hoeveelheid aan koolhydraten maakt deze reep zeer geschikt voor wielrenners. Tot slot kunnen Energy Bars ook bij wielrennen gebruikt worden in de aanloop van een training of wedstrijd, wanneer er veel energie van je lichaam gevergd gaat worden.

Mountainbiken

Wat voor wielrennen geldt, gaat natuurlijk ook op voor het mountainbiken. Hierbij dient echter wel rekening gehouden te worden dat mountainbiken vaak explosiever en intensiever is. Dit maakt het nuttigen van een Energy Bar op de mountainbike soms wat lastiger. Daarbij geldt ook dat een Energy Bar minder makkelijk te nuttigen is op een smal heuvelig bospad dan bijvoorbeeld een recht stuk asfalt. Voor mountainbiken geldt dan ook, net als met hardlopen, dat er gekozen kan worden voor een zachtere Energy Bar die wat makkelijker weg kauwt. Naast de eerder genoemde Fast Bar van Amacx kun je ook kiezen voor bijvoorbeeld de Pure Energy Bar van BOOOM. Ook deze Energy Bar is door zijn zachte structuur makkelijk te eten tijdens het leveren van intensieve inspanning en door zijn frisse fruitsmaken ligt hij niet zo zwaar op de maag, zonder in te boeten op energie.


Triathlon

Triathlon wordt vaak gezien als de ultieme vorm van duursport. Het moge dan ook duidelijk zijn dat er enorm veel energie wordt verbruikt tijdens een triathlon; of het nu een kwart, een halve of een hele triathlon is. In de voorbereiding naar een triathlon toe is het dan ook zeer belangrijk dat je voldoende koolhydraten tot je neemt om tijdens de wedstrijd met voldoende energie aan de start te komen. Energy Bars kunnen in deze voorbereidingen een zeer belangrijke rol spelen. Ook kun je vlak voor een wedstrijd nog een Energy Bar gebruiken om je lichaam te voorzien van energie alvorens je aan het zwemgedeelte van de triathlon gaat beginnen. Ook tijdens het fietsgedeelte van de triathlon zorgen Energy Bars ervoor dat je voorzien wordt van energie uit koolhydraten, om energiek aan het hardloopgedeelte van de triathlon te beginnen. Naargelang de intensiteit van de triathlon kan er gekozen worden voor de iets stevige Energy Bar zoals de Energize Bar van PowerBar of de eerder genoemde lichtere varianten. Tijdens het hardloopgedeelte van de triatlon zal er in de meest voorkomende gevallen gekozen worden om over te gaan op sportgels. 


Uit dit artikel wordt wel duidelijk dat Energy Bars een veelzijdige vorm van sportvoeding zijn die bij veel verschillende soorten van duursport kunnen worden ingezet. Natuurlijk staat de klantenservice van Duursport.nl altijd klaar om je waar nodig van deskundig advies te voorzien en je op die manier te helpen bij het maken van de juiste keuze(s). 

Picture of Sebastiaan Horn

Written by Sebastiaan Horn

Sebastiaan is duursporter pur sang. Geen sportieve uitdaging is hem te gek; zo is hij momenteel in training voor Challenge Roth 2019; een full distance triathlon. Vanuit zijn praktijkervaring vermaakt en informeert hij jullie graag op het gebied van duursport en alles wat daarbij komt kijken.