Duursport.nl Blog

Recuperatiedrank

15 okt. 2019 17:21:33

Zodra de finishboog in zicht is, lijkt het voor de meeste hardlopers alsof het hardloopavontuur bijna afgelopen is. Nog een paar meter sprinten en dan is het tijd voor een feestje! Recuperatie na een intensieve halve marathon of een lange marathon wordt vaak vergeten. En dat is jammer! Want een goed herstel kan zelfs het verschil maken bij het volgende doel.

Running autumm

Hardlopen en recuperatie

Zelfs wanneer je trouw alle gelletjes neemt en bij iedere drinkpost stopt, zal het lichaam veel van de reserves nodig hebben. In de eerste dertig tot zestig minuten na de finish is het lichaam het beste in staat op deze tekorten weer aan te vullen en daarom wordt dit moment ook wel het window of opportunity genoemd. Dit is het perfecte moment om met de recuperatie te starten. 

Dat kan bijvoorbeeld met een lekkere Recovery Shake, zoals de Recovery Drink van Amacx. Met de koolhydraten in deze shake kan het lichaam de glycogeenreserves weer aanvullen en de eiwitten dragen bij aan het herstel van de spieren. Ook het vocht uit de shake is meer dan welkom! Tijdens een marathon verliest het lichaam veel vocht en dat tekort moet natuurlijk zo snel mogelijk weer aangevuld worden. Drink daarom naast een recovery shake ook altijd voldoende water. Om jouw vochtbalans op pijl te brengen kun je kiezen voor een hydraterende drank, zoals de Hydro Tabs van Amacx. Deze tabletten bevatten enkel vitaminen en mineralen en ondersteunen zo jouw vochtbalans.

 

Herstelmaaltijd 

Als je na een paar uur en een lekkere douche weer op adem bent gekomen, kan je ineens enorme trek krijgen. En dat is natuurlijk niet gek na zo’n enorme afstand! Hoewel je waarschijnlijk liever voor een hamburger, patat en een biertje gaat, kan het slimmer zijn om voor een eiwitrijke maaltijd met groente te kiezen. De eiwitten in deze maaltijd dragen bij aan de recuperatie, terwijl teveel zout en alcohol juist niets doen voor een goed herstel. Maar wees ook niet te streng voor jezelf! Want na zo’n enorme prestatie heb je vooral een heerlijk koningsmaal verdiend. 

 

Recuperatie

Ook de dagen na een hele marathon of halve marathon staan nog in het teken van de recuperatie. Terwijl het dagelijkse leven weer doorgaat, is het lichaam nog steeds volop bezig te herstellen. Hierdoor kan de weerstand naar beneden gaan en wordt de kans op een verkoudheid of griepje groter. Daarom is het belangrijk om ook in de week na een hele of halve marathon gezond te blijven eten, veel water te blijven drinken en op tijd naar bed te gaan. In sommige gevallen kan het zelfs slim zijn om tijdelijk een aantal vitaminesupplementen te slikken, maar doe dat altijd in overleg met een professional.

 

Herstel marathon

Vlak na iedere halve marathon roep ik altijd tegen mijzelf dat ik het echt nooit meer ga doen. Ook van veel marathonlopers hoor ik regelmatig dat ze ‘nooit’ meer aan de start van een marathon zullen verschijnen. En dat is natuurlijk niet zo gek! De uitputting, de enorme spierpijn en de totale vermoeidheid geven vaak genoeg redenen te besluiten om nooit meer een hele of halve marathon te gaan lopen. Maar dan scroll je op een ochtend door je tijdlijn en zie je een advertentie van een leuke voorjaarsmarathon voorbij komen. Ineens lijkt het alsof al die nadelen niet meer bestaan en begin je voorzichtig weer te dromen over nieuwe hardloopsucces. Herken je dat gevoel? Dan mag je er vanuit gaan dat je lichamelijk en geestelijk weer helemaal hersteld bent!

New call-to-action

Picture of Lesley Nieuwenhuis

Written by Lesley Nieuwenhuis

Duursport en eten, dat is voor mij de gouden combinatie voor een gezond en leuk leven. Als fanatiek hardloper loop ik wekelijks vele kilometers en dankzij mijn opleiding tot gewichtsconsulente weet ik als geen ander hoe belangrijk de juiste voeding is voor onze sportieve prestaties.