Duursport.nl Blog

Triathlon en eten

14-jun-2019 16:14:47

Op dit moment ben ik druk in training voor Challenge Roth; een full distance triathlon. Tijdens deze wedstrijd moet ik maar liefst 3,8 kilometer zwemmen, 180 kilometer fietsen en tot slot nog eens een marathon lopen. Naast heel veel trainen vraagt dit ook veel van mij op het gebied van voeding. Je presteert en herstelt namelijk het beste als de juiste voedingsmiddelen binnen krijgt. Waar moet je als triathleet op letten op het gebied van voeding?


Voeding tijdens triathlons

Bij voeding is het belangrijk dat je de juiste bouwstoffen binnen krijgt. Denk dan bijvoorbeeld aan koolhydraten, eiwitten maar ook de juiste vetten en vitaminen. Koolhydraten voorzien je lichaam van de nodige energie. Eiwitten zorgen er op hun beurt weer voor dat je lichaam optimaal hersteld na het sporten. Vitaminen en mineralen zorgen bijvoorbeeld weer voor voldoende weerstand, botsterkte et cetera. Het is belangrijk dat je wat betreft je voeding goed kijkt naar je trainingsomvang. Hoe meer je traint voor je triathlon, des te zwaarder heeft je lichaam het te verduren en dus belangrijker is de juiste voeding voor een optimaal herstel.

zwemmen_17216770_XL-1


Varieer met voeding - triathlon

Het is essentieel dat je goed varieert met je voeding. Zorg voor een juiste verhouding van groente en fruit, vlees en vis, zuivel en graanproducten. Denk aan onverzadigde vetten in de vorm van olijfolie of zonnebloemolie. Het klinkt cliché maar niets is minder waar; overal waar té voor staat is niet goed. Dus niet te veel en niet te vaak. Wanneer je goed en gevarieerd eet krijg je alle essentiële voedingsmiddelen binnen en zijn voedingssupplementen in beginsel dan ook niet nodig. Het is altijd goed om bewust te zijn wat je eet.


Eten - triatlon

Een stelregel die ik zelf altijd hanteer is om niet met voeding te gaan experimenteren met voeding vlak voor of tijdens een wedstrijd. Tijdens een wedstrijd zal je lichaam op volle toeren draaien omdat je natuurlijk een zo’n goed mogelijk resultaat wilt behalen. Zeker als het een full distance triathlon betreft, waarbij je toch wel gemiddeld 12 uur lang aan het sporten bent. Het is dan ook verstandig om in de aanloop van een race je lichaam te voorzien van extra koolhydraten. Dit wordt ook wel carboloading genoemd. Dit betekend dat je vanaf 3 dagen voor de wedstrijd extra koolhydraten tot je gaat nemen. Denk dan bijvoorbeeld aan pasta. Duursport heeft een aantal producten in haar assortiment die je hierbij kunnen ondersteunen, zoals bijvoorbeeld Malto Dextrine van Amacx. Met dit product krijg je een groot aantal koolhydraten binnen zonder dat je daar heel veel voor moet eten.

Na je wedstrijd is het zaak dat je zo goed mogelijk hersteld door je lichaam weer aan te vullen met eiwitten. Eiwitten zitten in bijvoorbeeld vlees, eieren of zuivel. Direct na de triathlon is het verstandig om een herstelshake te nemen. Denk dan aan bijvoorbeeld de Recovery Drink van Amacx.

Wat moet je vooral niet eten voor een wedstrijd? Het is verstandig om heel vet of pittig voedsel te laten voor wat het is. De kans op maagklachten tijdens je race is dan namelijk zeer aanwezig. Het is zonde als je een wedstrijd moet staken wegens darmklachten.


Genieten mag

Ik schreef het in het begin van dit artikel al: voeding is een heel belangrijk onderdeel van je voorbereiding van een triathlon. Dit betekend echter niet dat het kwaad kan als je af en toe de touwtjes wat losser laat hangen. Zeker na een wedstrijd waar je maandenlang naartoe hebt gewerkt mag je jezelf best wel belonen met wat lekkers. Ook hier geld echter weer: niet te veel en niet te vaak.

Picture of Sebastiaan Horn

Written by Sebastiaan Horn

Sebastiaan is duursporter pur sang. Geen sportieve uitdaging is hem te gek; zo is hij momenteel in training voor Challenge Roth 2019; een full distance triathlon. Vanuit zijn praktijkervaring vermaakt en informeert hij jullie graag op het gebied van duursport en alles wat daarbij komt kijken.