Duursport.nl Blog

Carboloading voor een triathlon

Nov 24, 2018 11:50:00 AM

Een triathlon is voor velen toch de meest ultieme uitdaging op het gebied van duursport. De combinatie van zwemmen, fietsen en hardlopen maakt het een ware uitputtingsslag, ongeacht welke afstanden je doet. Je hebt natuurlijk de klassieke afstand, waarbij je 3,8 kilometer moet zwemmen, 180 kilometer moet fietsen en tot slot nog een afsluitende marathon moet lopen. Voor de mensen die deze uitdaging niet zien zitten zijn er gelukkig ook kortere afstanden, zoals de halve, olympische en de sprintafstand. Hoewel deze korter zijn dan de klassieke afstand zijn ze zeker niet minder zwaar.


Energievoorraad op peil houden 

Het spreekt voor zich dat je alvorens je aan een triathlonwedstrijd begint je energievoorraad goed op peil moet hebben. Een manier om dit voor elkaar te krijgen is om te gaan ‘ stapelen’, ofwel carboloading. Samengevat komt het er op neer dat je lichaam koolhydraten uit voedsel opslaat als glycogeen in je lever en in je spieren. Wanneer er een inspanning geleverd moet worden zal je lichaam vervolgens deze energievoorraad gaan aanboren.  Je lichaam heeft gemiddeld voor anderhalf uur inspanning opgeslagen.  Wanneer een inspanning langer duurt zal je er dus voor moeten zorgen dat je je energievoorraad van te voren goed op peil brengt. Een triathlon duurt in het geval van de klassieke afstand gemiddeld 12 uur. Een halve triathlon wordt gemiddeld in 6 uur afgewerkt en voor een olympische triathlon mag je al gauw 2,5 uur rekenen. Carboloading is dus een essentieel onderdeel van de triathlon.

Duursport Bidon Henry Piek Ironman

Carboloading, hoe werkt dat nou precies?

Het is belangrijk om te weten dat het geen zin heeft om al weken voor je wedstrijd grote hoeveelheden koolhydraten tot je te nemen. Uiteraard dien je voor en na de trainingen je koolhydraten weer aan te vullen met de juiste hersteldranken, maar het echte stapelen ofwel carboloading begint pas 3 tot 2 dagen voor de wedstrijd.  Nu kun je natuurlijk grote borden pasta, stapels boterhammen of kilo’s aardappelen gaan eten, maar er zijn ook speciale producten verkrijgbaar die je de juiste hoeveelheid koolhydraten geven zonder dat je grote hoeveelheden voeding moet verorberen. Een voorbeeld is de Malto Dextrine van Amacx. Dit product biedt je 28,5 gram aan koolhydraten per dosering van 30 gram. Ter vergelijking:  een 100 gram pasta biedt 17,5 gram aan koolhydraten. 100 gram Amacx Malto Dextrine biedt maar liefst 95 gram koolhydraten. Daar is bijna niet tegenop te eten. Het voordeel van Amacx Malto Dextrine is dat deze smaakloos is en dat het dus makkelijk toe te voegen is aan een shake. Ook kun je het als je wenst aanmaken met water, een beetje limonade of vruchtensap.

Andere producten die specifiek op het gebied van carboloading zijn te verkrijgen zijn bijvoorbeeld de Carbo Loader van Maxim, de Carbo Booster van OTE of de Carbo Flow van Enervit. Deze producten gaan allemaal uit van hetzelfde principe als hierboven omschreven. Natuurlijk hoeft het niet te volstaan met het gebruik van dit soort shakes. Bij carboloading gaat het om een efficiënte manier van koolhydraten opbouwen zodat je batterij voldoende opgeladen is om te knallen tijdens een triathlon. Energy Bars kunnen dus ook een grote rol spelen in je voedingspatroon in aanloop van een wedstrijd. 

 

Vraag advies!

Zoals altijd met voeding is het goed om te weten waar je mee bezig bent. Het is dan ook aan te raden om altijd advies in te winnen van een voedingsdeskundige en niet zomaar aan de slag te gaan met carboloading. Het is onmogelijk een voedingsadvies te geven wat voor iedereen werkt; iedereen is namelijk verschillend en zal dan ook anders reageren op voeding. Bij een verkeerde aanpak kan het averechts werken met als gevolg dat je je wedstrijd niet lekker loopt of in het ergste geval niet eens kunt uitlopen. Niks is namelijk erger dan maagklachten vlak voor of tijdens een wedstrijd.

Zoals altijd staat de klantenservice van Duursport voor jullie klaar als jullie vragen hebben op het gebied van carboloading en de producten die je daarvoor kunt gebruiken.

Picture of Sebastiaan Horn

Written by Sebastiaan Horn

Sebastiaan is duursporter pur sang. Geen sportieve uitdaging is hem te gek; zo is hij momenteel in training voor Challenge Roth 2019; een full distance triathlon. Vanuit zijn praktijkervaring vermaakt en informeert hij jullie graag op het gebied van duursport en alles wat daarbij komt kijken.