Duursport.nl Blog

Energy repen en hardlopen

11-okt-2019 16:21:06

Al in 1869 werd door Joseph Wiper uit Kendal bij toeval de energiereep uitgevonden. Terwijl hij bezig was met het maken van zijn pepermuntjes maakte hij een foutje. In plaats van lekkere snoepjes ontstond er een groot blok van samengesmolten suikers. Hoewel het niet zijn bedoeling was, werd deze Kendal mint cake al snel een groot succes onder de Engelse bergbeklimmers, wandelaars  en hikers. De cake was immers makkelijk mee te nemen en gaf bovendien snel energie af.  Honderdvijftig jaar na de eerste Kendal mint cake wordt de reep alleen nog aan toeristen in het Lake District in Noord Engeland verkocht en kiest de duursporter toch liever voor een andere energybar. Net als bij de andere sportvoedingsproducten heeft ook de ontwikkeling van de sportrepen niet stil gelegen en is er veel keuze in soorten, smaken en structuren. Maar dat is niet het enige! Door de verschillende ingrediënten en samenstellingen is er tegenwoordig voor ieder moment van de wedstrijddag een ideale reep.

 

Energy bar voor het hardlopen

Voor een hele of halve marathon ben je vaak al dagen met de juiste voeding bezig. Maar zelfs als je heel zorgvuldig bent bezig geweest met het koolhydraten stapelen en alle reserves zijn aangevuld, is een energiereep één uur voor de start een goed idee. Op die manier heeft het lichaam nog tijd genoeg om de koolhydraten op te nemen, maar zullen ze niet worden omgezet naar reservekoolhydraten. Daarnaast is het belangrijk dat de Energy Bar niet teveel vetten en eiwitten bevat. Vlak voor de start van een hele of halve marathon kunnen deze voedingsstoffen nog wel eens voor maag- en darmproblemen zorgen en dat is natuurlijk het laatste wat je wil! Een goede energiereep voor een marathon is daarom de Energy Oat Bar van Amacx. Deze energiebar heeft een ideale mix van koolhydraten die geleidelijk door het lichaam wordt opgenomen. Hierdoor valt het niet zwaar op de maag en zal je zonder problemen kunnen starten.

Startline-running

Energiereep tijdens het hardlopen

Als de hartslag omhoog gaat en de ademhaling sneller wordt, is het niet altijd even makkelijk om een energy bar weg te kauwen zonder er bijna in te stikken. Daarom zou de ideale energy bar zo zacht moeten zijn dat het bijna smelt op de tong. Maar tegelijkertijd mag deze reep natuurlijk niet al smelten in een broekzak of een runningbelt. Gelukkig is er nu de Fast Bar van Amacx. Deze reep bestaat voor 40% uit amandelen en lost daardoor bijna vanzelf op in de mond. Dankzij diezelfde amandelen is de Fast Bar niet gevoelig voor hoge of lage temperaturen en smelt het niet voordat je het in je mond stopt.

AMACX FAST BAR PROBEREN!

 

Herstel hardlopen

Als dan de finish in zicht komt, ben je waarschijnlijk blij dat het niet zo lang meer zal duren. En als je dan eindelijk over die finishlijn komt, is het echt klaar. Of toch niet? Na een lange en zware marathon moet het lichaam meteen weer aan het werk om de spieren te herstellen en de koolhydraatreserves aan te vullen. In het eerste uur na de finish, kan het lichaam ook het makkelijkste koolhydraten en eiwitten opnemen en daarom is dat het ideale moment voor een Recovery Bar. In tegenstelling tot een eiwitreep, bestaat een Recovery Bar uit koolhydraten én eiwitten en voorziet het lichaam dus in allebei de behoeftes. Mijn favoriet, de Recovery Nuts Bar van Born, bevat naast tien gram eiwitten zelfs twintig gram koolhydraten en is bovendien heel erg lekker. Natuurlijk is dat niet het belangrijkste, maar het is wel een erg fijne beloning als je zoveel kilometers gerend hebt!

TRY: RECOVERY NUTS BAR!

Sportontbijt Recepten Ebook

Picture of Lesley Nieuwenhuis

Written by Lesley Nieuwenhuis

Duursport en eten, dat is voor mij de gouden combinatie voor een gezond en leuk leven. Als fanatiek hardloper loop ik wekelijks vele kilometers en dankzij mijn opleiding tot gewichtsconsulente weet ik als geen ander hoe belangrijk de juiste voeding is voor onze sportieve prestaties.