Duursport.nl Blog

Sportvoeding Gran Fondo

3-jul-2019 10:02:08

Op Hemelvaartsdag 30 mei 2019 vertrok ik met drie andere Règâhs en twee begeleiders voor het fietsavontuur van ons leven: in zeven dagen op de racefiets van Den Haag naar de top van de Alpe d’Huez. Het was de bedoeling om de dag voor Alpe d’HuZes te finishen, zodat we de andere leden van ons team De Klimmende Règâhs op donderdag 6 juni konden aanmoedigen.
Onze missie slaagde met verve. De tocht, die wij de Gran Fondo Den Haag-Alpe d’Huez noemden, werd het mooiste fietsavontuur van ons leven. Door het geweldige landschap waar we doorheen fietsten, maar ook door de uitdaging, het mooie weer, de vele hoogtemeters, de spirit en het teamwork. Alles in die week klopte.


Sportvoeding

En dat gold ook voor de sportvoeding die door Duursport beschikbaar werd gesteld. Want hoe goed je ook getraind bent, hoe goed je materiaal en je voorbereiding ook zijn en de begeleiding. Tijdens de zeven loodzware etappes is het essentieel welke (sport)voeding en (sport)drank je gebruikt.

Door jarenlange ervaring op de racefiets weet ik inmiddels wat mijn lichaam nodig heeft om zware meerdaagse etappes door te komen. Ik weet welke sportvoeding goed verteert, welke ik lekker vind en wat geschikt is voor mijn lijf. Mijn voedingsschema had ik dan ook snel gereed. De dagen voor het vertrek had ik de producten die ik per dag nodig zou hebben al klaargelegd (zie foto).

Voeding Martin Groen

Uitgangspunt daarvoor was dat ik al de eerste dag genoeg zou eten en drinken om mijn energievoorraad aan te vullen, niet alleen voor die dag, maar ook voor de dagen erna.
Eigenlijk was ik elke dag bezig met de ritten erna en de laatste rit. Ook de laatste dag moest mijn lichaam nog zoveel energie hebben, dat ik én de Croix de Fer én de Alpe d’Huez kon beklimmen.
En dat na zes dagen fietsen, waar we meer dan 1100 kilometer en 16.000 hoogtemeters aflegden. Uiteindelijke legden we bijna 1300 kilometer af en circa 20.000 hoogtemeters.

 

Voedingsschema wielrennen

Hoe zag mijn voedingsschema eruit? Uiteraard zorgde ik elke dag voor een gezond ontbijt met veel koolhydraten en eiwitten, een idem dito lunch en een goed gezonde sportmaaltijd bij het avondeten. Naast het ‘normale’ eten begon ik direct na het opstaan al met het hydrateren van het lichaam.
Dat hield in dat ik in twee uur tijd een bidon van 750 ml water opdronk met een Hydro Tab van Amacx. Hydratatie is de sleutel tot succes bij duurinspanningen. Want een inspanning levert vochtverlies, zeker bij warm weer, met name door te zweten. Het is dus belangrijk het vochtverlies voldoende aan te vullen en het vochtgehalte in je lichaam in balans te houden. Door vooraf al goed te drinken en je lichaam na de slaap aan te vullen met vocht en mineralen die in de Hydro Tab zitten, leg je een goede basis voor de rest van de dag.

Daarnaast at ik elke ochtend een Clif Bar. Dit is een Energy Bar gemaakt met biologische havermout, een bron van eiwitten en vezels. De vitamines B6 en B12 zorgen ervoor dat de energie geleidelijk wordt vrijgegeven, waardoor je er de hele dag profijt van hebt. Het optimaliseert de energievoorraad en voorkomt honger tijdens de activiteit. Vervolgens zag mijn schema er als volgt uit:

Eerste uur: een banaan of een Snelle Jelle
Tweede uur: Amacx Energy Oat Bar
Derde uur: Amacx Fast Bar
Vierde uur: Amacx Energy Oat Bar
Vijfde uur: Amacx Drinkgel zonder cafeïne
Zesde uur: Amacx Energy Gel met cafeïne

Voor de laatste uurtjes van de inspanning, gaat mijn voorkeur uit naar gelletjes, omdat het lichaam vermoeid raakt en het steeds lastiger wordt om vast voedsel te verteren. Dat kost het lichaam te veel energie. De gelletjes van Amacx spelen daar perfect op in.

Sportdrank wielrennen

Naast het eten tijdens het sporten, is het misschien nog wel belangrijker om goed te blijven drinken. Door de inspanning verlies je vrij snel en veel vocht. Als je dat vochtverlies niet aanvult, gaat niet alleen je sportieve prestatie achteruit. Ook bestaat de kans dat je uitdroogt, waardoor er kramp kan ontstaan. En daar zit je nou net niet op te wachten als je nog vele kilometers voor de boeg hebt of net aan een beklimming bent begonnen. De bidons werden tijdens de Gran Fondo gevuld met Isotonic Sportdrink van Amacx. De ene keer vier scheppen, de andere keer twee waardoor het meer een dorstlesser werd. En soms ook een bidon met alleen maar water. Door de fysieke inspanning en de warmte was het namelijk ook wel eens lekker om gewoon water te drinken. Als je circa tien bidons op een dag drinkt, ook wel weer eens lekker.

Duursport

Herstel wielrennen

Om elke dag goed van de inspanning te herstellen en weer fit te worden voor de volgende dag, gebruikte ik verschillende producten van Amacx. Het lichaam is direct na de training in staat om een grote hoeveelheid voedingsstoffen in de spiercellen op te nemen. De belangrijkste combinatie die nodig is, zijn eiwitten en koolhydraten. Amacx Recovery Drink bevat drie componenten koolhydraten om het spier- en leverglycogeen weer aan te vullen. Een extra traktatie daarbij is de Amacx Proteïn Brownie. Een bron van eiwit met een uitgebalanceerde mix van koolhydraten. Goede voeding voor het herstel van de spieren die bijdragen tot de groei van de spiermassa. Het zorgde ervoor dat ik me een uur na de inspanning en een welverdiende douche alweer behoorlijk fit voelde.

 

Heldenonthaal

Het voedingsschema zorgde ervoor dat ik elke dag weer opnieuw fit op de fiets stapte en er geen moment hongergevoel optrad, laat staan de beruchte hongerklop. Ondanks de warmte, sommige dagen was het rond de 35 graden, was er ook geen sprake van uitdroging of kramp. Elke dag stapte ik weer met plezier en vol energie op de fiets. Alleen de billen hadden het op een gegeven moment wat zwaar, maar daar heb je weer andere middeltjes voor. Bijvoorbeeld de Chamois Créme van Assos. Echt een aanrader.

De laatste dag legden we 140 kilometer af en 3500 hoogtemeters. De klim van de Croix de Fer was adembenemend, net als de afdaling. Tijdens de klim van de Alpe d’Huez verwerkten we ons avontuur ieder op onze eigen manier. Op de top werden we als ware helden binnen gehaald door onze andere teamgenoten en de organisatie van Alpe d’HuZes. Mede daardoor werd het een avontuur om nooit meer te vergeten.

Picture of Martin Groen

Written by Martin Groen

Ik ben wielrenner uit Den Haag en fiets regelmatig toertochten als de Amstel Gold Race, de Klim Classic en de Red Bull Kop over Kop Race. Ik ben lid van De Klimmende Règâhs. Een fietsclub die zich elk jaar inzet voor het goede doel. De afgelopen jaren deed ik mee aan Alpe d'huZes en Giro di KiKa. Mijn belevenissen en die van de Règâhs vind je op onze facebookpagina.