Duursport.nl Blog

Triathlon en eiwitshake

13-jun-2019 13:55:18

Je komt over de finishlijn, nadat je optimale inspanning hebt geleverd. Je hebt gezwommen, gefietst en ook nog eens een stuk hardgelopen. Je bent moe maar voldaan. Nu is het zaak dat je zo optimaal mogelijk hersteld. Eiwitshakes kunnen daar bij helpen. Hoe precies? 


Wat is een eiwitshake?

De naam zegt het eigenlijk al; een eiwitshake is een drank (shake) waar eiwitten in zitten. Je kunt je voorstellen dat je spieren na het leveren van een zware inspanning, zoals bij een triathlon, goed moeten herstellen. Je spieren zijn als het ware beschadigd en moeten dus worden gerepareerd. Eiwitten helpen hierbij. Eiwitten, ook wel proteïne genoemd, vormen een belangrijke bouwstof voor de spieren. Je kunt eiwitten vinden in zuivelproducten als bijvoorbeeld melk, kaas, yoghurt maar ook in vlees en vis. Omdat je met deze voedingsmiddelen naast eiwitten ook andere stoffen binnen krijgt kun je ook voor een eiwitshake kiezen. Een eiwitshake is immers zo samengesteld dat je alle benodigde voedingsmiddelen binnenkrijgt in de optimale verhouding.

Triathlon

Samenstelling eiwitshake

Zoals gezegd bevat een eiwitshake een hoog percentage aan eiwitten. Naast eiwitten bevat een eiwitshake ook nog koolhydraten, vetten en mineralen. Een eiwitshake onderscheid zich van een Recovery Drink door de verhouding eiwitten en koolhydraten. Waar een Recovery Drink naast eiwitten ook veel koolhydraten bevat om je energievoorraad aan te vullen, voorziet een eiwitshake voornamelijk in eiwitten. Eiwitshakes bevatten meestal whey-eiwitten. Dit zijn eiwitten opgebouwd uit een specifiek soort aminozuren en bijdragen aan jouw herstel. Een andere vorm van eiwitten zijn de zogenoemde caseïne-eiwitten, welke je bijvoorbeeld in zuivel aantreft. Ook deze bevatten de nodige aminozuren. Zowel duursporters als krachtsporters zullen dus sneller voor een eiwitshake met whey-eiwitten kiezen.



Eiwitshake versus Recovery Drink

Een eiwitshake kan dus heel goed worden gebruikt bij het herstel na bijvoorbeeld een triathlon. Maar wanneer kies je nu voor een eiwitshake en wanneer gebruik je een Recovery Drink? Zoals hiervoor al stond omschreven bevat een Recovery Drink naast eiwitten ook nog een hoge dosering koolhydraten. Wanneer je naast een eiwitshake ook gewoon je normale voeding nuttigt krijgt je lichaam in beginsel al voldoende koolhydraten binnen en is een Recovery Drink dus niet perse nodig. Wanneer je echter niet voldoende koolhydraten binnen krijgt of juist snel na het sporten je koolhydraten wilt aanvullen kun je kiezen voor een Recovery Drink.


Eiwitshakes in soorten en smaken

Eiwitshakes zijn te verkrijgen in verschillende soorten en smaken. De meeste eiwitshakes koop je in poedervorm. Het voordeel hiervan is dat je zelf de verhoudingen kunt bepalen bij het aanmaken van je shake. Daarnaast kun je ervoor kiezen om de shake aan te maken met water of met magere melk. Een voorbeeld van zo’n shake is de Proteïn Deluxe van Amacx. Deze shake kenmerkt zich door een zeer goede verhouding in prijs en kwaliteit. Daarnaast is deze shake, net als vele anderen, te verkrijgen in meerdere smaken. Als je geen zin hebt om zelf een shake te maken of is het niet handig omdat je direct na het sporten een kant en klare shake wilt gebruiken? Geen probleem, want er zijn ook voorgemengde eiwitshakes te verkrijgen. Denk bijvoorbeeld aan de Protein Boost van Maxim

Je bent nu een stuk wijzer als het gaat over eiwitshakes. Heb je toch nog vragen of behoefte aan aanvullend advies? De klantenservice van Duursport staat vanzelfsprekend voor je klaar.

Picture of Sebastiaan Horn

Written by Sebastiaan Horn

Sebastiaan is duursporter pur sang. Geen sportieve uitdaging is hem te gek; zo heeft hij afgelopen jaar diverse (full distance) triathlons gedaan en is hij momenteel in training voor een marathon op de Noordpool in 2020. Vanuit zijn praktijkervaring vermaakt en informeert hij jullie graag op het gebied van duursport en alles wat daarbij komt kijken.