Duursport.nl Blog

Wat ontbijt je als sporter?

19 sep. 2018 16:16:05

Iedereen weet natuurlijk dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd is van de dag. Het ontbijt zorgt namelijk voor nieuwe energie na de nacht en brengt de spijsvertering op gang. Een normaal ontbijt brengt ongeveer 300 tot 400 kcal. 
Tijdens een toertocht, cyclo, marathon en/of wedstrijd is het belangrijk dat je met een licht gevoel aan de inspanning begint. Een goed en uitgebalanceerd sportontbijt is belangrijk om de dag goed te starten. Het is zonde als maanden van voorbereiding teniet worden gedaan door verkeerde voeding. Deze recepten kunnen voor jou als leidraad werken en je ondersteunen in het behalen van je sportieve doelen.

Sportontbijt en sportvoeding

Niet of te weinig ontbijten is het slechtste begin van een sportdag wat je maar kan bedenken. Wat ook een zwaar begin kan zijn is een te zwaar ontbijt of een ontbijt dat moeilijk te veteren is. Pas jouw sportontbijt aan op de intensiteit/activiteit die je voor ogen hebt. Voor een hele dag rustig toeren is een gewoon ontbijt voldoende, je kunt op de fiets blijven eten en je kunt even stoppen voor een goede lunch. Wordt de tocht intensiever? Kies dan voor een ontbijt wat voedzamer is! 

Een sportontbijt heeft geen toevoegde suikers en is voedzaam en misschien nog veel belangrijker; licht verteerbaar. Een lekker en goed ontbijt voor sporters kan havermout met melk en fruit zijn. Dit ontbijt bevat koolhydraten en maar een heel klein beetje vet. 

Als jij goed voorbereid op jouw fiets stapt, kan sportvoeding jou beter ondersteunen om de gestelde doelen te bereiken. 

Havermout met bramen

Havermout is gedroogde, gepelde en geknipte haver. Havermout bevat zo'n 60 gram koolhydraten per 100 gram. Heerlijk met bramen! Dit recept is gebaseerd voor 1 persoon. 

Ingrediënten:

  • 50 gr havermout 
  • 100 ml amandelmelk
  • 1 el honing
  • 10 bramen (vers of diepvries)

Bereidingswijze:

  1. Breng de havermout met de amandelmelk in een pan aan de kook.
  2. Laat zachtjes koken en voeg na 5 minuten de honing toe.
  3. Prak 5 bramen tot moes en voeg deze toe. 
  4. Laat het mengsel nog 10 minuten zachtjes koken en roer regelmatig door.
  5. Doe de havermout in een bak en garneer met de overgebleven bramen. 

Eetsmakelijk en Go for it! 

Sportontbijt Recepten Ebook 

Picture of Team Duursport

Written by Team Duursport

Dé specialist op het gebied van sportvoeding in de Benelux. We werken enkel met professionals en deze webshop is ontstaan uit de jarenlange ervaring die we hebben opgedaan op het gebied van sportvoeding binnen de vele takken van sporten. Wanneer de intensiteit, frequentie en duur van een training steeds hoger worden gaat het lichaam vanzelf om extra ondersteuning vragen. Duursport.nl heeft, door middel van een selectief samengesteld assortiment, antwoord op deze vraag en deelt deze veelvuldig binnen de blogartikelen.